perjantai 4. syyskuuta 2015

Värin valintaa

Tänään alotettiin opelin puskurin korjaus ja maalaus värin etsimisestä. Ensimmäisenä etsittiin opelin oikea väri Cromaxin värimallilapuista. Kiillotimme puskurista kohdan johon vertasimme lappuja. Valitsimme värin jonka koodi oli 12U ja sille oli vielä 6 eri värivaihtoehtoa (A,B,C,D,E,F) joita vertasimme puskurin väriin luonnollisessa valaistuksessa ja lampulla, jonka jälkeen päädyimme vaihtoehtoon F.


Lapuissa oli selkeitä värieroja, joten paras vaihtoehto oli helppo valita

Seuraavaksi kuvasimme Spectrolla värin kiillotetusta kohdasta ja katsoimme minkä värin tietokone antaisi meille. Parhaiden sävyjen joukkoon kuului juurikin valitsemamme opelin väri ja vaihtoehto F. Cromaxin ohjelman mukaan kuvattu väri oli kuitenkin sen verran kaukana alkuperäisestä että ohjelma sävytti itse väriä lähemmäs todellista. Päätettiin kuitenkin tehdä sävytetystä väristä vielä värimalli.

Värin kuvaamiseen tarkoitettu kamera eli Spectro

Ensin värimalli hiottiin mataksi. Koska kyseessä oli pelkkä värimalli, maalattiin se märkää märälle tyylisesti eli ilman pohjavärin välihiontaa. Värimalli vaati pohjavärin koska malli oli väriltään VS1 eli valkoinen ja maalattava sininen väri vaati pohjaksi VS4 eli harmaan. Käyttötekniset tiedotteet oli avuksi, kun mietittiin millä ruiskulla maalataan ja kuinka kauan pohja vaatii aikaa kuivumiseen ennen itse värin vetoa.

Juuri maalattu värimalli kiiltää, kunnes kuivaa ja mattaantuu

Sitten päästiinkin itse värjäämiseen. Väri sekotettiin Cromax Pro linjasta kaavan mukaan, jonka jälkeen valittiin vesiväriruisku jolla osa maalattiin. Tämän kerroksen kuivuttua mataksi, päästiin lakkaukseen. Lakkaa vedettiin kaksi kierrosta ja 10 min haihdutusvälillä.

Värimalli valmiiksi lakattuna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti